lördag 25 september 2010

En härlig höstdag i finnmarken..

Idag var det dåligt väder med duggregn och allmänt höstligt... Olivia ville på marknaden men vem hade lust att gå där och frysa!?
Så ist packade vi in oss i bilen, köpte med oss korv, bröd och Mer och styrde kosan mot Orsa Finnmark. Svängde av från E45 mot Näckådalen och tog det allmänt lugnt..
Vi stannade till vid en bro som går över ån och kollade runt lite.. åkte och kollade på huset som kusin Micke har byggt upp igen efter branden, synd de inte var hemma så vi kunde våldgästat dem hehehe...
På hemvägen gjorde vi ett stopp vid Näckådalens såg så barnen fick se den, jag har inte sett den sen på säkert 25 år så det var lite kul för mig åxå. Den är ett par hundra år gammal men har blivit restaurerad de senaste åren så den fungerar igen.
Sen höll jag på att skrämma livet ur barna när vi såg en älgko vid vägen och jag hojtade till *S*
Sen bara några minuter senare så såg vi en till på andra sidan vägen!!!!
Efter några timmars resande i skogen så började barna bli hungriga så vi åkte till Lintjärn och tänkte grilla korv i slogboden där men då var det folk där som fiskade så vi vände och åkte mot civiliserade trakter ist.
Lämnade igen kikaren till morfar och åkte hemöver när... vi såg en älgko till!!! 3 älgar på en dag!!! Nytt rekord för sjuttsingen!!!
Melle somnade gott i bilen och vi åkte hem och gräddade våfflor ist, gott det åxå men inte så mättande tycker jag..
Fick prata lite i telefonen också med en lite lagom salongsberusad spellevink som är väldigt go *ler*, men nu ska jag försöka få syskonen Jansson och Gustafsson i säng så det blir tyst och lugnt i huset..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar